Trenger du hjelp?
Se våre vanligste spørsmål nedenfor, eller ta kontakt
Vanlige spørsmål
-
Når bør du kontakte advokat?
Vår erfaring tilsier at man med fordel kan benytte advokat i de fleste erstatnings- og forsikringssaker. Mange av våre klienter har erfart at motparten har nektet å utbetale erstatning, avkortet eller redusert erstatningen etter at skade har oppstått.
Med vår bistand har mange skadelidte oppnådd både at ansvar er blitt fastslått og/eller økt erstatning. Advokatfirmaet bistår på alle trinn i saksbehandlingen – fra innmelding av skaden og frem til saken er endelig avsluttet.
Dersom du er i tvil om selskapets avgjørelse er riktig, bør du kontakte oss for en uforpliktende samtale.
-
Hva koster advokathjelp?
Advokatutgifter ved pasientskadeerstatning
Som hovedregel dekkes ikke advokatutgifter til bistand i forbindelse med søknader til NPE. Det er først når skaden er godkjent som pasientskade at du har krav på å få dekket advokatutgifter. I enkelte tilfeller kan advokatutgifter likevel dekkes før saken er hos NPE. Dette gjelder ved språkvansker eller sykdom. I en klagesak hos Pasientklagenemda dekkes advokatutgifter hvis klagen fører frem.
Her følger informasjon fra NPE sine sider/Lovdata:
Det følger av § 10 i pasientskadeloven at det er NPE som skal utrede sakene som meldes til oss. Etter § 14 i samme lov gjelder forvaltningsloven og offentleglova for NPEs virksomhet. NPEs saksbehandling er gratis for erstatningssøkerne. NPE skal gi slik veiledning og bistand som er nødvendig i forbindelse med pasientskadesakene. I noen tilfeller vil det være riktig at erstatningssøkeren i tillegg har juridisk bistand fra egen engasjert advokat. Særlig vil dette gjelde under erstatningsutmålingen, samt i tilfelle der det er vanskelig for pasienten å kommunisere med NPE, og i saker som er mer kompliserte eller alvorlige.
1.§ 11 i pasientskadeloven
«Pasientens utgifter til advokathjelp dekkes dersom Norsk Pasientskadeerstatning har truffet vedtak om det, eller utgiftene må regnes som tap som følge av skaden. Pasienten kan kreve forhåndsavgjørelse fra Norsk Pasientskadeerstatning om hvilke advokatutgifter som vil bli dekket.»
Det fremgår av forarbeidene til pasientskadeloven at man bør være noe mindre restriktiv med å innvilge dekning av advokatutgifter etter loven enn man har vært i den midlertidige ordningen. Bruk av advokat bør imidlertid ikke på noen måte bli hovedregelen, sies det i Ot. prp. nr. 31 (1998-99) s. 87.
2. Advokatbistand under utredning av ansvar (spørsmål om man har krav på erstatning)
Hovedregelen vil fortsatt være at dekning at utgifter til advokat ikke tilkjennes under utredningen av ansvarsgrunnlaget. Bakgrunnen for dette er at NPE er et uavhengig, nøytralt og objektivt organ som ikke har egeninteresse i sakenes utfall. NPE innehar betydelig spesialkompetanse og ressurser, både medisinsk og juridisk, og har som nevnt plikt til å veilede og bistå i forbindelse med behandlingen av sakene.
Unntak fra denne hovedregelen vil kunne være de tilfeller hvor det er vanskelig å kommunisere med pasienten, f.eks. fordi pasienten ikke kan lese, skrive eller snakke, der pasienten eller de pårørende ikke snakker norsk, eller hvor pasienten har reduserte mentale evner, og dermed ikke kan ivareta sine interesser i tilstrekkelig grad. Der det er tvil om slike vilkår foreligger, vil det være riktig å legge frem legeattest eller annen dokumentasjon for å få bekreftet den tilstanden som påberopes.
I tillegg vil NPE dekke advokatutgifter i mer kompliserte og alvorlige saker, der det anses nødvendig og riktig å ha juridisk bistand. For eksempel i saker med diskusjon rundt uavklarte juridiske problemstillinger.
3. Advokatbistand under erstatningsutmålingen (vurdering av størrelsen på erstatningen)
I utmålingssaker dekkes i utgangspunktet nødvendige og rimelige utgifter til juridisk bistand, jf at slike utgifter regnes som en del av «lidt skade» som skal erstattes etter § 3-1, første ledd i skadeserstatningsloven.
4. Advokatbistand som har vært nødvendig for å få gjort om et vedtak i NPE
Av § 36, 1. ledd i forvaltningsloven fremgår: «Når et vedtak blir endret til gunst for en part skal han tilkjennes dekning for vesentlige kostnader som har vært nødvendige for å få endret vedtaket, med mindre endringen skyldes partens eget forhold eller forhold utenfor forvaltningens kontroll, eller andre særlige forhold taler mot det.»
Dersom et ansvarsvedtak omgjøres enten ved klage eller av eget tiltak, skal NPE dekke advokatutgifter som har vært nødvendige for å få endret vedtaket. Det er kun vesentlige kostnader, dvs. ut over mindre beløp til porto m.m., som kan kreves dekket. I tillegg til utgifter til advokat kan for eksempel egne reiseutgifter dekkes. Dersom man kunne fått endret vedtaket ved en enkel henvendelse til vedtaksorganet, vil det ikke anses nødvendig å benytte advokat. Det er altså ikke all bistand under ansvarsvurderingen som skal dekkes, kun det arbeid som har hatt betydning for at vedtaket ble endret.
5. Omfanget av advokatutgifter
Utgangspunktet er at det er nødvendige og rimelige utgifter til advokatbistand som dekkes, jf. at dette er generelle vilkår for dekning av utgifter under lidt skade; skl. § 3-1, 1. ledd. Arbeidet som kan honoreres av NPE skal stå i forhold til sakens størrelse og kompleksitet. Det er som nevnt over, NPE som utreder og tar stilling til saken. Herunder skal NPE innhente dokumentasjon fra offentlige myndigheter, som trygdedokumenter, kopi av selvangivelser m.m.
Advokatens rolle skal i hovedsak være å sikre at klienten får en korrekt behandling og erstatning fra NPE. Advokatens oppgaver vil regelmessig bestå i korrespondanse med NPE, herunder oversendelse av dokumentasjon som befinner seg hos erstatningssøkeren, telefonkontakt med klienten og med NPE, møte(r) med klient, eventuelt også med NPE. Dessuten fremsetting av krav, vurdering av tilbud fra NPE, kontroll av NPEs beregninger, samt i noen grad foreta egne beregninger av aktuelle erstatningsposter. Dersom advokaten har behov for å sette seg inn i teori og praksis på erstatningsrettens område, kan dette ikke belastes NPE.
6. Salærsatsen
I saker som er meldt til NPE etter 1. april 2009 skal salæret beregnes ut fra den til enhver tid gjeldende offentlig timesats. I henhold til pasientskadeloven § 11, annet ledd, jf § 2 i forskrift om dekning av pasienters utgifter til advokat, skal utgifter til advokat beregnes ut fra en timesats tilsvarende den til enhver tid gjeldende salærsatsen. Salærsatsen fastsettes av Justisdepartementet i medhold av forskrift 3. desember 1997 nr. 1441 om salær fra det offentlige til advokater m.v. (salærforskriften) § 2. Merverdiavgift kommer i tillegg til salærsatsen. Når Norskpasientskadeerstatning eller Pasientskadenemnda dekker advokatutgifter etter salærsatsen, kan advokaten ikke kreve eller motta ytterligere vederlag av pasienten for denne delen av saken, for eksempel for å få dekket differansen mellom vanlig timepris og salærsatsen, jf pasientskadeloven § 11 tredje ledd. Utgifter til bistand fra advokat som har vært nødvendig for å få et vedtak endret jf fvl. § 36 omfattes ikke av disse bestemmelsene.
7. Behandlingen av krav om dekning av utgifter til advokat
Dersom erstatningssøkeren ønsker å la seg bistå av advokat, må dette tas opp med NPE, helst skriftlig. NPE vil da ta stilling til om det kan gis dekning til slik bistand. Avslås et krav om å dekke advokatbistand, vil et vedtak om dette kunne påklages til Pasientskadenemnda. NPE kan etter begjæring treffe en forhåndsavgjørelse om hvilke advokatutgifter som kan dekkes. I alle tilfelle der dekning gis, er det rimelige og nødvendige utgifter til juridisk bistand i forbindelse med sakens behandling i NPE som vil bli dekket. Ved sakens avslutning skal det fremlegges en spesifisert oversikt over det arbeid advokaten har utført i saken, for eksempel i form av timeliste. NPE vil kunne treffe vedtak om størrelsen på utgifter til advokatbistand som dekkes, jf forskriften § 4. Et slikt vedtak kan påklages til Pasientskadenemnda.
NPE er en statlig etat. Med hjemmel i Forskrift til merverdiavgiftsloven nr. 1540, fastsatt 15.12.2009, § 15-9-1 kan advokaten vente med å innrapportere merverdiavgift til den terminen den offentlige myndigheten (NPE) fastsetter advokatsalæret. Det er altså ikke behov for å fakturere salær periodisk ut fra hensyn til innberetning av merverdiavgift.
-
Kan jeg få gratis advokatbistand?
Vi opplever stadig oftere at pasienter ikke bruker advokat når de har fått medhold i sitt erstatningskrav hos Norsk pasientskadeerstatning (NPE). Mange pasienter er ikke klar over at de har rett til advokatbistand når NPE har gjort en foreløpig vurdering om at det foreligger rett til erstatning. Dessverre opplyser NPE ikke lengre tydelig om dette. Mange pasienter mottar derfor alt for lave erstatninger fordi de ikke har benyttet seg av muligheten til gratis advokatbistand under erstatningsberegningen.
Svært mange saker ender med en høyere erstatning når advokat bistår under utmålingen, og ikke minst får mange pasienter høyre erstatning etter klage over erstatningens størrelse til Pasientskadenemnda.
Dersom du har fått en foreløpig vurdering fra NPE om at du har krav på erstatning, anbefaler vi at du kontakter advokat for gratis bistand.
Har du spørsmål om advokatdekning og vurderer å bruke advokat, er det bare å ringe oss for en uforpliktende prat på tlf: 22 70 89 89.
-
Er pasientens rettssikkerhet i fare?
Kompetanse og ledelse
«Det ble etablert en egen offentlig ordning med pasientskadeerstatning i 1988. En god ordning når den fungerer etter intensjonen. Utfordringen er imidlertid at ordningen ikke alltid fungerer godt nok.
Vi opplever at pasienten de senere år blir stadig mindre involvert i saksbehandlingsprosessen i Norsk Pasientskadeerstatning (NPE) og i Pasientskadenemda (PSN). Årsaken er trolig krav om økt effektivisering i saksbehandlingen og økt saksomfang, sier daglig leder og advokat Thomas Roander i Advokatfirmaet Winther Christensen AS, som har spesialisert seg innenfor pasientskadeområdet.
Dette går ut over rettssikkerheten og pasientens tillit til ordningen. Mange klienter er kritiske til den medisinske utredningen som ofte oppfattes som knapp og mangelfull. Enkelte sakkyndige oppfattes som svært strenge, og kommer sjelden med kritikk mot kolleger. Mange pasienter opplever at de ikke blir hørt og tatt på alvor og at de av den grunn ikke klarer å legge saken bak seg, forteller han.
De medisinske sakkyndige er viktige premissleverandører for den etterfølgende realitetsvurderingen. Medisinerne baserer ofte sine slutninger på hva som er bevist gjennom forskning, og setter da høyere krav til bevis for årsakssammenheng enn det erstatningsretten krever. Dette kan få svært uheldige konsekvenser for pasientene, og det er derfor viktig med bistand fra advokat med kjennskap til jussen, forklarer Roander.
Saker endres i pasientenes favør
Ved avslag i PSN kan saken bringes inn for domstolene. Advokatfirmaet opplever at langt over halvparten av de sakene de har prøvd for domstolene har blitt endret i pasientens favør. Dette er betenkelig, for sakene har jo da allerede blitt vurdert både av NPE og av PSN. Vi opplever at stadig flere ønsker å forfølge saken rettslig etter at vedtak fra PSN foreligger.
Pasientskader lever man gjerne med hele livet
Ofte vil skaden føre til nedsatt livskvalitet, smerter, redusert nattesøvn, psykiske plager og nedsatt fysisk funksjon. Skaden kan påvirke alt fra deltakelse i arbeidslivet til sosiale aktiviteter. Dersom det konstateres at behandlingen ikke har vært i henhold til god medisinsk standard, og det er årsakssammenheng mellom den mangelfulle helsehjelpen og pasientskaden, har skadelidte krav på «full erstatning». Det betyr at skadelidte skal settes i en økonomisk situasjon som om skaden ikke hadde inntruffet. Vi tror at mange innmeldte pasientskadesaker kunne vært unngått dersom legene hadde tatt seg litt tid til å forklare for pasienten hvorfor resultatet ikke ble vellykket, så legene bør bli flinkere til å informere.
Kontakt advokat
NPE dekker kostnader til juridisk bistand i forbindelse med erstatningsutmålingen, men dekker ikke slike kostnader under ansvarsutredningen. Det er uheldig siden sakene ofte er medisinsk kompliserte og kan være vanskelige å forstå, og mange ville trengt bistand.
Dersom du har fått medhold i din erstatningssak, bør du kontakte advokat med spesialkompetanse innenfor området i forbindelse med erstatningsutmålingen. Dette har pasientene alt å vinne på, og vi kan vise til utallige eksempler på at erstatningen har økt betydelig etter at vi har blitt involvert i utmålingen», avslutter Roander.
-
Gangen i en pasientskadesak
Norsk Pasientskadeerstatning (NPE) skal behandle alle krav om pasientskadeerstatning. NPE er et statlig organ, underlagt Helse- og omsorgsdepartementet.
NPE sin oppgave er å ta stilling til om du som erstatningssøker har rett til pasientskadeerstatning. NPE vil også fastsette størrelsen på erstatningen. Selv om NPE er et nøytralt organ, er det mange som opplever dem som en motpart med egne økonomiske interesser. Vi anbefaler ikke å akseptere erstatningstilbud fra NPE før du har rådført deg med advokat med kompetanse på erstatningsrett.
Dokumentasjon ved pasientskade
Det er viktig å dokumentere skader/plager og feil så godt som mulig og så tidlig som mulig. Journalen er et viktig bevis. Det er derfor viktig å oppsøke lege dersom du mener du kan ha blitt påført en skade. Oppsøk gjerne legen regelmessig, slik at utviklingen blir journalført.
Avslag hos NPE
Dersom du får avslag på krav, eller ikke oppnår det du mener er riktig erstatning fra NPE, kan du påklage vedtaket til Helseklage/Pasientskadenemda. Du kan ikke bringe saken inn for domstolene før det foreligger vedtak fra Helseklage/Pasientskadenemnda.
-
Vilkår for pasientskade
1. Skaden må skyldes behandlingen
Du må ha fått en skade som skyldes behandling, undersøkelse, diagnostisering eller oppfølging. En skade kan være både forbigående og varig. Dersom skaden skyldes den sykdommen du ble behandlet for, har du ikke krav på erstatning.
2. Svikt i behandlingen
For at du skal ha krav på erstatning, må skaden din skyldes behandlingssvikt. I tilfeller der det oppstår en skade uten at det skyldes svikt i behandlingen, har du normalt ikke krav på erstatning. I noen helt spesielle tilfeller kan man få erstatning selv om det ikke har skjedd en svikt. Dette gjelder dersom skaden er spesielt stor eller uventet.
3. Økonomisk tap
Skaden må som hovedregel ha ført til et økonomisk tap. Formålet med erstatningen er å dekke økte utgifter til legebehandling, medisiner, transport og lignende. Du kan også få erstatning for inntektstap eller tap av forsørger. Hvis det økonomiske tapet er under 5000 kroner, kan du ikke kreve erstatning fra NPE. Du kan i stedet henvende deg direkte til det behandlingsstedet der skaden skjedde.
Dersom du har hatt forbigående smerter eller en dårlig opplevelse, men ikke et økonomisk tap, vil du ikke få erstatning. Du kan heller ikke få erstatning som «plaster på såret».
Menerstatning. I noen tilfeller kan du få erstatning selv om du ikke har noe økonomisk tap, for eksempel hvis du har fått en varig og betydelig skade. Med varig menes vanligvis at skaden varer i en periode på minst ti år. Med betydelig menes at skaden må gi en medisinsk invaliditet på minst 15 %.
For å fastsette medisinsk invaliditet brukes en egen tabell for personskader. Beregningen bygger på medisinsk invaliditetsgrad, alder på skadetidspunktet og folketrygdens grunnbeløp.
Formålet med menerstatningen er å kompensere for redusert livskvalitet. Menerstatning gis altså for tapt livskvalitet, uavhengig av om du har hatt et økonomisk tap.
4. Skaden må ikke være for gammel
Du kan søke om pasientskadeerstatning senest tre år etter at du burde ha forstått at det er behandlingen eller mangel på behandling som har ført til skaden.